-->Вітаю Вас Гість| Каталог статей | Реєстрація | Вхід
Меню сайту
Категорії розділу
Міні-чат
500
Наше опитування
Оцініть мій сайт
1. Відмінно
2. Добре
3. Жахливо
4. Непогано
5. Погано
Всего ответов: 32
Форма входу
Головна » Статті » Лідери

Михайло Сергійович Грушевський

  Грушевський Михайло Сергійович - історик, професор Львівського університету з кафедри історії, народився в 1866 р. в м. Хелмі, де батько його був вчителем в греко-уніатській гімназії. Юність провів на Кавказі і закінчив курс тіфлісськой гімназії. У 1886 р. поступив на філологічний факультет Київського університету. Студентом, за роботу Історія київської землі від смерті Ярослава до кінця XIV ст., отримав золоту медаль і був залишений при університеті. Дослідження Грушевського було надруковано в 1891 р. і послужило підставою для запрошення Грушевського професором до Львова. Що передбачалося до підстави, внаслідок угоди галицьких народовців з урядом, кафедра української історії в Львівському університеті була запропонована в 1891 р. професорові В.Б. Антоновичеві . Він за старістю відхилив пропозицію і рекомендував на цю кафедру Грушевського. До 1894 р. відбулися істотні зміни у відносинах між народовцями і урядом, і австрійський міністр Гауч заперечувати за українською історією значення науки. Внаслідок цього була відкрита в 1894 р. кафедра не української історії, а загальної історії із спеціальним оглядом історії Східної Європи. Кафедру цю і зайняв в 1894 р. Грушевський. До цього часу він написав ряд статей в Київській Старизні, Записках наукового товариства імені Шевченка, видав два томи матеріалів в Архіві південно-західної Росії (частина VIII, т. I і II). Передмова до цих матеріалів склала магістерську дисертацію Грушевського Панське староство (До., 1894). З переїздом до Львова, Грушевський звернув увагу на розвиток діяльності Наукового товариства імені Шевченка. Зробившись в 1895 р. редактором Записок суспільства, а з 1897 р. його головою, він перетворив Записки в періодичне видання, що виходило 6 раз на рік. Суспільство за ініціативою Грушевського почало випускати і ряд інших видань Жерела до історії Украини-Руси, Етнографічній Зборник, і ін. Грушевському довелося зіткнутися і з галицькою політикою особливо з керівниками так званої угоди, догоди. Разом з Франком і іншими викладачами лівішого напряму Грушевський зайняв в політиці особливе положення, провідним якого зробився журнал Літературно-науковий вісник. Грушевський почав проводити ідею рівноправності українського елементу разом з польським і російським. Це викликало загострення його відносин з польськими і, зокрема, з університетськими кругами в Галиції, особливо у момент найбільш гострої боротьби за ідею українського університету. У Росії також з боку кругів, вороже настроєних проти українства, почали лунати звинувачення професора Грушевського в сепаратизмі. У Росії нападки на Грушевського посилилися після того, як в 1899 р. він ребром поставив питання про допущення на археологічному з’їзді, що мав відбутися в Києві, рефератів українською мовою. Питання викликало сильну опозицію в київських професорських кругах і було дозволене несприятливо. Грушевський і галицькі учені відхилилися від участі в з’їзді. Реферати їх були надруковані в двох томах Записок львівського суспільства. Суспільна діяльність Грушевського спиралася на його наукову діяльність. У 1906 р. друзями і шанувальниками Грушевського був виданий Науковий Зборник, присвячений десятиліттю наукової діяльності Грушевського в Галиції (1894 - 1904). До збірки прикладений бібліографічний покажчик праць Грушевського. З нього видно, що з часу початку літературної діяльності в 1888 р. по 1904 р., Грушевським було написано 549 робіт різного розміру. У момент найбільш гострої боротьби Грушевський почав здійснювати свою багатотомну працю Історію Української Русі. До 1913 р. вийшли сім томів і перша половина восьмого. Восьмий том повинен закінчуватися історією з’єднання України з Москвою. Перший том вийшов в 1898 р. Грушевський рішуче висловлюється проти звичайної схеми російської історії. Свої думки із цього приводу він згрупував в статті Звичайна схема російської історії і спроба раціонального устрою історії Східної Європи, надрукована в I випуску Статей по слов’янознавству, видано Академією Наук. Грушевський розглядає українську історію в її обмеженій цілості від початку історичного життя російських племен до нашого часу. Творцем цієї історії є український народ, який є, на думку Грушевського, жива національна індивідуальність, не дивлячись на відмінності окремих груп, що входять в його склад. Схема, покладена Грушевським в основу його Історії Української Русі, викладена також у вступі до виданого в 1905 р. російською мовою Нарису історії українського народу. Ця ж схема лежить в основі і Ілюстрованій історії України, виданої українською мовою, а в 1912 р. і в російському перекладі. Грушевський прагне завжди підкреслити значення і вплив етнографічного елементу не тільки українського, але литовського, білоруського і ін. Останнім часом Грушевський зробив скорочений переклад своєї Історії Української Русі російською мовою. До цих пір вишли 1-й т. Київської Русі і 1-й т. Історії українського козачества (1913). Слід зазначити ще Культурно-національний рух на Україні в XVI - XVII ст. з багатьма ілюстраціями. З підставою в 1908 р. в Києві Українського наукового товариства професор Грушевський стоїть на чолі. Під його редакцією вийшло в світ 12 томів Записок Суспільства. Грушевський не припиняє і публіцистичної діяльності. З 1906 р. він переніс видання Літературно-наукового Вісника до Києва. Більшість статей його по суспільних питаннях надруковано в цьому журналі, а також російською мовою в Українському Віснику (1905). Статті Грушевського друкувалися також в Синові Вітчизни, Київських Відгуках, Раді і так далі. Деякі з них вийшли окремими виданнями (До польсько-українських відносин Галиції, За український маслак (у справі Холмщині), Справа українських кафедр і наші наукові споживи), інші зібрані в збірки Звільнення і українське питання, З біжучої хвілі, Наша політика (у Галиції). Останні збірки, а також останній розділ першого видання Нарису історії українського народу, що вийшов окремо під заголовком Українство в Росії, його запити і потреби, важливі для характеристики суспільних поглядів Грушевського як одного з найголовніших борців за рівноправність українського народу. Суть суспільних поглядів його зводиться до того, що гарантія вільного національного, економічного і культурного розвитку українське суспільство може знайти лише в автономії, що обіймає всю українську територію, тобто місцевості з переважаючим українським населенням Росії… З виділенням національній території і наданням їй широкого самоврядування, національність перетворюється з бойового кличу, з предмету боротьби, що паралізує те, що влаштувало економічних і культурних відносин, в щось що само собою мається на увазі, ніяких особливих зусиль і міркувань не вимагаючий простий грунт, на якому удосконалюються економічні і культурні відносини… Для української народності все інше, окрім національної автономії, не може бути нічим великим, як перехідними формами, етапами в русі українській народності до можливості самовизначення. Харківський університет в 1906 р. звів Грушевського в ступінь доктора російської історії honoris causa. Кандидатура Грушевського, виставлена на кафедру російської історії в Київському університеті, була відхилена в 1907 р. з політичних міркувань. Н. Василенко.

Категорія: Лідери | Додав: ANDRUXA (16.12.2009)
Переглядів: 2465 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Пошук
Інформація
Про проект
-------------
Розробники